Thursday 2 September 2010

Cirrhopetalum asperulum (J.J. Sm.) Garay, Hamer & Siegerist 1994

Cirrhopetalum Asperulum
Synonyms: Bulbophyllum asperulum J.J. Sm. 1909
Distribution: Kalimantan, in lowland forests, attached on a tree trunks as a warm to hot growing epiphyte.
Shiney pale green pseudobulbs carrying a single, apical, erect, oblong, shortly and obtusely bilobed apically, abruptly narrowing below into the shortly petiolate base leaf that blooms on 2 to 3, basal, 4 to 5 cm long.
Have 3 cm broad flowers, and looks like have a white cream color base but almost fully covered with reddish purple.
I found it attached to mossy tree trunks in swamp or lakeside forests or sometimes in hills mossy forest, at elevation from 15 to 40 meters.

Indonesia:
Persebaran di Kalimantan, di dataran rendah, menempel pada batang pohon di lingkungan tumbuh bertemperatur sedang hingga panas. 
Umbi-semunya berwarna hijau muda cerah dan terdapat sepucuk daun tunggal, apikal, tegak, lurus, pendek dengan sisi-sisi ujung yang tumpul, langsung menyempit ke bawah ke bagian tangkai pendek pangkal daun. Dari dasar pesudobulb itulah bisa muncul 2 sampai 3 kali tangkai kembang sepanjang 4 - 5 cm.
Memiliki bunga dengan lebar 3 cm. Kelihatannya memiliki warna dasar krem tetapi hampir sepenuhnya dipenuhi oleh semburat ungu kemerahan.
Saya sendiri menemukannya di beberapa lokasi terpisah, di hutan rawa, tepi danau dan hutan berlumut dan berbukit pada ketinggian 15 hingga 40 meter di atas permukaan laut.

No comments:

Post a Comment